LGT:s förebyggande underhåll sparar pengar för Svenska Bostäder
Vattenskador för fastighetsägare blir dyrt i längden. Förutom att reparera själva skadan kräver akututryckningar vid stopp i avlopp och översvämningar mycket tid och resurser. Missnöjda hyresgäster och därmed ett skadat varumärke gör det än mer kostsamt. För att slippa dessa problem jobbar Svenska Bostäder med LGT sedan början av 2014 utifrån en underhållsplan för sina avloppssystem i 7500 lägenheter i Västerort utanför Stockholm. Ett samarbete som innebär cirka 90 % färre akututryckningar.
– Vi har jobbat med LGT under flera år för att åtgärda stopp i avlopp och brunnar. Tidigare gick mycket resurser åt till att släcka bränder sporadiskt. Dålig lukt, stopp och översvämningar i avloppen och på gårdar åtgärdades men var återkommande. Det blev varken ekonomiskt hållbart eller tryggt för våra boende. Därför arbetar vi med LGT efter en långsiktig underhållsplan i Västerort, berättar Mikael Wilteus, förvaltare för Västerort på Svenska Bostäder.
Underhållsplanen omfattar stamspolning av cirka 7500 lägenheter i Västerort där varje lägenhet spolas vart femte år, vilket innebär att 1500 lägenheter spolas i taget varje år. Spolningen sker således regelbundet och kostsamma problem kan undvikas i framtiden.
Mer information – vänligen kontakta:
Kalle Hellgren, VD LGT:s Högtryck AB
Telefon: 0733-95 30 50
Håkan Wessel, CEO Norva24 AB
Telefon: 0733-31 12 10